Translate

Thursday 4 July 2013

7 Pasar Malam Paling Terkenal di Dunia



1. Pasar Malam Ratchada, Bangkok, Thailand

Setiap Sabtu malam, parkiran di Stesen MRT Ratchadapisek selalu ramai. Ada banyak pelancong dan penduduk tempatan yang berkumpul di sana. Inilah salah satu pasar malam yang terkenal di dunia.

Jalan-jalan ke sana, pelancong boleh mencari jins antik, tas kulit, kamera jadul, dan pelbagai perabot lain. Asyiknya, pembeli dibenarkan menawar untuk mendapat harga murah.


2. Pasar Malam Musim Panas Richmond, Kanada

Pasar Malam Musim Panas alias The Summer Night Market di Kanada menyajikan banyak hiburan untuk pengunjung, seperti pertunjukkan tari. Pada hujung minggu, pasaran yang berada di pinggiran Bandar Vancouver ini diisi oleh 200 surat khabar.

Meski berada di Kanada, ternyata beberapa gerai menjual aneka makanan khas China, Thailand dan Itali. Jika berani menawar, anda boleh mendapatkan alat dengan harga sangat murah.


3. Pasar Malam Chiang Mai, Thailand

Ini adalah salah satu pasar malam yang paling menarik di Thailand. Pasar Malam Chiang Mai berada di tiga blok dari jalan Chang Klan.

Sepanjang pasaran ini, pelancong boleh membeli-belah pelbagai aksesori lucu dan tentunya makanan. Yang paling menarik adakah kehadiran para seniman. Dengan mahir mereka akan membuat lukisan wajah anda yang sesuai untuk dijadikan cenderamata.


4. Pasar Malam Marrakech, Maroko

Pasar malam di Marrakech, Maghribi adalah syurga bagi pencinta wisata kuliner. Inilah tempat di mana anda boleh mencari pelbagai macam makanan yang lazat, seperti ayam bakar.

Tak cuma makanan, pasar malam ini diramaikan dengan live music, pelukis dan ahli nujum yang siap membuat percutian anda tidak biasa. Untuk yang senang tatu, jangan terlepas untuk menggambar tangan dengan tatu henna di tangan atau kaki.


5. Pasar Malam Suzuki, Australia

Pasar Malam Suzuki di Melbourne, Australia hadir hanya setiap hari Rabu malam, dari bulan November hingga Februari. Penjaja di sini merupakan pendatang yang berasal dari India, Ethiopia, Belanda, Sepanyol dan Vietnam.

Berada di tempat terbuka, ada banyak gerai yang menjual pelbagai barangan menarik di sini. Selain itu, ada juga macam-macam makanan dan jajanan yang memanjakan lidah.

6. Pasar Malam Ningxia, Taiwan

Kalau kebanyakan pelancong kenal Pasar Malam Shilin, Taipei di Taiwan masih punya pasar malam yang tak kalah seru, Ningxia namanya. Pasar malam ini ternyata sudah ada sejak 60 tahun lalu.

Ada lebih dari 200 kedai surat berdiri di pasar malam ini. Kebanyakan tentu saja menjual aneka kuliner khas Taiwan yang lazat.


7. Pasar Malam Barranco, Peru

Ibukota Peru, Lima juga punya pasar malam yang tak kalah ramai, yakni Pasar Malam Barranco. Sesuai namanya, pasaran ini berada di Daerah Barranco. Datang ke sana, anda akan menemui banyak cenderamata khas Peru, seperi syal bulu alpaca.

* Sumber

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More