Translate

Monday 10 June 2013

Dituduh hina agama, remaja Syiria dibunuh dihadapan orang tuanya



Kumpulan Al Qaeda di bandar Aleppo, Syria, dilaporkan menembak seorang budak lelaki berusia 15 tahun, Mohammad Qataa, di depan orangtuanya kerana telah melakukan penghinaan ​​agama.

Lembaga Pengawas untuk Hak Asasi Manusia di Syria, sebuah organisasi berpusat di Britain  yang menentang rejim Syria, berkata, Mohammad Qataa ditembak di wajah dan leher sehari selepas ditangkap.

Telah dikeluarkan sebuah gambar yang menunjukkan wajah Qataa dengan mulut dan rahang berlumuran darah serta luka bekas tembak di lehernya.

"Kami tidak boleh mengabaikan kejahatan, yang hanya melayani musuh revolusi dan musuh kemanusiaan," kata pemimpin kumpulan itu, Rami Abdulrahman.


Laporan itu diperoleh organisasi tersebut berdasarkan keterangan saksi yang mengetahui peristiwa pembunuhan Qataa.

Dikatakan, Qataa adalah penjual kopi di persekitaran kelas pekerja Shaar.

Dia dilaporkan telah berdebat dengan seseorang dan dia didapati mengatakan,

 "Bahkan jika Nabi Muhammad turun (dari langit), aku tidak akan menjadi orang yang memercayainya."

Organisasi itu mengatakan, Kata-kata Qataa didengari kumpulan militan Al Nusra yang bergabung dengan Al Qaeda yang kemudian melaksanakan hukuman itu.

Kumpulan militan Al Nusra mengambil Qataa pada Sabtu (8/6/2013) dan membawanya kembali dalam keadaan hidup pada Minggu (9/6/2013) dini hari.

"Warga Aleppo yang dermawan, mendustakan Allah adalah kemusyrikan dan mengutuk nabi adalah kemusyrikan. Siapa pun yang melakukannya, bahkan hanya sekali akan dihukum seperti ini," ujar salah seorang komander Al Nusra kepada warga yang berkumpul. Demikian laporan Lembaga Pengawas untuk Hak Asasi Manusia di Syria.

"Dia kemudian menembak dua kali dari senapang automatik di hadapan orang ramai dan di depan ibu dan ayah anak itu. Usai menembak, mereka masuk ke kereta dan pergi."

Abdulrahman mengatakan, ibu kanak-kanak itu telah memohon kepada para anggota kumpulan militan agar mengampuni anaknya itu.

Ibu bapa Qataa mendedahkan, remaja itu telah mengambil bahagian dalam demonstrasi pro-demokrasi di Aleppo.

Sejak tahun lalu, sebahagian besar bandar telah jatuh di bawah kawalan brigade Islam, termasuk Front Al Nusra.

Lebih dari 94.000 orang telah terbunuh dan kira-kira 1.6 juta warga Syria telah melarikan diri dari negara itu sejak perang saudara meletus pada Mac 2011 selepas Presiden Bashar al-Assad bertindak keras ke atas penunjuk perasaan anti-kerajaan

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More