Translate

Saturday 15 June 2013

Rumah Di Perbuat Daripada Gula


Gula tidak hanya berfungsi membuat makanan menjadi manis. Gula juga boleh menjadi alternatif kaca untuk bangunan! Contohnya adalah karya seniman William Lamson ini.

Solarium adalah ruangan yang didominasi kaca sehingga cahaya matahari boleh masuk . Namun, ada solarium unik yang dipamerkan pada Storm King Art Center s Light and Landscape 2012.

Sebanyak 162 panel di solarium ini diperbuat daripada gula yang dimasak dengan suhu berbeza, lalu dipasang di tingkap. Ruangan ini berfungsi sebagai rumah kaca untuk menanam tiga spesies pokok citrus mini, sekaligus sebagai tempat meditasi.

Ketika musim panas atau musim bunga, panel berukuran 1,52 x 2,43 meter pada setiap sisi bangunan dibuka. Tujuannya agar pengunjung boleh masuk dan keluar bangunan dari berbagai arah. Bagaimanapun juga, karya seni berukuran 3.3 x 2.7 x 3.1 meter ini tak dipamerkan lagi.

Lamson menjelaskan inspirasi karyanya melalui websitenya. "Designnya merujuk pada seni bina daun, di mana stomatanya membuka dan menutup untuk menetapkan suhu tanaman. Dibina di tanah terbuka, rumah ini berfungsi sebagai konservatori tanaman, chapel, dan zen garden ."

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More