Translate

Tuesday 25 June 2013

Istana Paling Berhantu Di Scotland

Istana Edinburgh ini dulunya sebagai tempat mukim bagi keluarga kerajaaan Scotland pada abad ke-12. Namun, Istana Edinburgh sudah dihuni sejak 900 tahun lalu.

Dipetik dari laman rasmi Istana Edinburgh, diceritakan aneka pertempuran dan pengepungan terjadi di istana ini. Banyak keluarga kerajaan hidup dan meninggal di dalam istana ini. Sebuah puisi kuno menceritakan para kesatria gagah berani berpesta di sini, sebelum pergi ke medan perang dan mati.

Istana ini menjadi rumah bagi keluarga Kerajaan Scotland. Ratu Margaret menghembuskan nafas terakhirnya di sini pada tahun 1093. Kemudian Ratu Scotland Mary Queen, ibu dari Raja James VI meninggal tahun 1566. Istana ini menjadi pengkalan tentera tahun 1600-an.

Tahun 2001, beberapa pasukan paranormal pernah mengadakan penelitian tentang keberadaan hantu-hantu di dalam istana. Anehnya, mereka melaporkan kejadian yang sama persis dengan cerita masa lalu. Mereka mendapati banyak tokoh penampakan hantu.

Sejak tahun 1996, semua tempat di mana raja-raja bertahta selama beberapa abad lamanya kini dipamerkan. Di sana pelancong boleh melihat semua rahsia dan benda-benda Kerajaan Scotland yang masih mempunyai nilai seni tinggi.

Ketika memasuki dalam bilik, terlihat ruang yang sedikit pencahayaan. Istana ini terbahagi menjadi 12 bangunan yang pelbagai fungsi seperti muzium, bilik tarian dan beberapa bangunan yang lain. Namun siapa sangka, bangunan yang menyeramkan ini ternyata menjadi ikon destinasi pelancongan di Scotland dan menjadi tapak warisan budaya UNESCO.
Ternyata, bangunan istana ini banyak dimanfaatkan untuk momen penting seperti perkahwinan, event, lokasi penggambaran dan acara persendirian yang lain. Ketika malawat ke sana, jangan dilihat dari kisah seramnya saja. Di sana anda boleh puas mengilingi kawasan istana. Anda boleh menyaksikan video 3D Map yang menggambarkan seluruh sisi kawasan bangunan.

Jika datang ke sana, perbezaan musim menentukan waktu buka Istana Edinburgh. Jika pada musim panas istana ini buka pada pukul 09.30-18.00 waktu setempat. Sedangkan ketika musim salji dibuka pada dari pukul 09.30-17.00 waktu setempat. Anda perlu membayar harga tiket dewasa sebanyak 16 Euro . Harga tiket kanak-kanak  9,60 Euro .



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More