Translate

Tuesday 23 July 2013

Inilah Kembar Siam Yang Hidup Paling Lama


Kembar siam memang terasa aneh, namun tahu kah anda ada kembar siam yang hidup hingga tua. kembar siam Donni dan Ronnie Galyon, mereka adalah kembar siam tertua di dunia yang pernah tercatat. Donni dan Ronnie kini ditetapkan sebagai kembar siam tertua yang masih hidup hingga saat ini. Keduanya bahkan memecahkan rekod dunia yang dikeluarkan oleh Guinness Book of World Record. Dengan keadaan perut yang bersatu, kembar yang berusia 58 tahun ini tentunya bangga dengan keunikkan mereka tersebut.

Sukar membayangkan aktiviti kembar ini hingga dewasa. Tubuh keduanya berhimpitan pada tubuh namun jantung serta perut keduanya terpisah. Usus keduanya harus berkongsi, walaupun kaki dan tangan mereka lengkap.

Tumbuh dewasa dengan keadaan yang dialami Donni dan Ronni tentunya unik. Mengingat di setiap keadaan penting, memalukan, sedih, ataupun senang mereka alami bersama. Tetapi hal ini tidak menghalang keduanya untuk bertahan hidup.

Sepanjang hidup, kembar ini bekerja di sebuah karnival. Mereka menghibur para pengunjung dengan menunjukkan kelebihan mereka. Tetapi kini masa-masa tersebut sudah berlalu. Keduanya memutuskan untuk berhenti dari karnival kerana kesihatan mereka yang menurun.

Kembar unik itu tinggal bersama adiknya yang secara fizikal normal. Dengan bantuan sebuah lembaga amal, kini dapat hidup selesa di Dayton, AS. Ini boleh berlaku selepas rumah dari adik kedua-dua lelaki tersebut diubahsuai supaya sesuai dengan keadaan tubuh mereka.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More