Translate

Monday 10 June 2013

AnjingYang Disuntik Mati Ini Pulang ke "Rumah"


BEIJING, KOMPAS.com — Satu lagi kisah menakjubkan yang melibatkan seekor anjing terjadi. Seekor anjing gembala Jerman atau herder bernama Zhuang Zhuang membuat kejutan kerana "hidup lagi" setelah menjalani eutanasia.

Sebelumnya, Zhuang Zhuang, anjing penjaga di sebuah kilang di kota Luoyang, Provinsi Henan, China, dibawa ke rumah sakit khusus hewan setelah terluka parah di kakinya.

Setelah usahaa mengubati si anjing selama beberapa hari tak membuahkan hasil, doktor hewan dan para pekerja kilang sepakat satu-satunya cara agar Zhuang Zhuang tak menderita lebih lama adalah dengan cara eutanasia.

Akhirnya, para pekerja meninggalkan Zhuang Zhuang bersama sang doktor di rumah sakit yang berjarak sekitar 12 kilometer dari kilang.

Namun, di hari yang sama, seorang penjaga kilang bernama Chen melihat Zhuang Zhuang duduk di luar gerbang kilang dan terlihat sihat.

"Saya kira seseorang berubah fikiran dan membawa Zhuang Zhuang pulang, lalu saya menyedari bahawa anjing itu pulang sendiri," kata Chen.

Bagaimana Zhuang Zhuang selamat dari eutanasia? Doktor menjelaskan, mereka sudah menyuntikkan ubat eutanasia kepada Zhuang Zhuang. Namun, ubat itu ternyata gagal bereaksi.

Setelah memberi suntikan, doktor meninggalkan Zhuang Zhuang. Namun, saat mereka kembali untuk memeriksanya, ternyata anjing itu sudah menghilang.

"Saat saya melihatnya kembali, saya menangis," kata Chen.

"Saya tak tahu bagaimana anjing ini, yang tak pernah meninggalkan kilang, boleh menemukan jalan pulang sejauh 12 kilometer. Dia pasti sangat kesakitan," ujar Chen.

Ketabahan Zhuang Zhuang membuat para pekerja pabrik terharu. Akhirnya, mereka membawa anjing itu ke doktor hewan lain untuk dirawat. Kini kondisi anjing tersebut sudah pulih.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More