Translate

Thursday 18 July 2013

Inikah sayur mutan akibat kebocoran nuklear Fukushima?



 Tomato

Gempa yang menyebabkan tsunami hebat di Jepun pada 2011 lalu menimbulkan kesan panjang setelah kejadian. Keadaan tersebut semakin parah dengan bocornya loji nuklear di Fukushima. Bukan hanya manusia menjadi mangsa, tanaman pun ikut tercemar kebocoran nuklear.

 Buah peach

Sebuah website di Korea menerbitkan foto bunga, sayur-sayuran dan buah yang terkena kesan kebocoran nuklear Fukushima. Di sana kelihatan keadaan fizikal tanaman itu seperti alien kerana bentuknya tidak karuan. Ada tomato dengan bentuk meletup, buah peach dan terung yang menggandakan diri hingga kobis raksasa.

 Kobis

 Namun website tersebut tidak mengungkap asal sayur dan buah "mutan" itu berasal dari daerah mana. Sehingga kini belum boleh dipastikan juga foto tersebut adalah akibat dari kebocoran nuklear Fukushima. Meski begitu pada awal tahun ini memang dijumpai ikan yang terkena radiasi nuklear

 Bunga matahari

Ikan yang ditemui di dekat loji utama nuklear Fukushima itu ternyata mempunyai kandungan radiasi 2,500 kali lebih tinggi dari pasras biasa untuk haiwan laut. Pada Oktober 2012 juga banyak mencari ikan lain di perairan Fukushima yang terkena radiasi. Level radiasi itu lebih tinggi 10 kali dari yang diukur pada Ogos.


Daily Mail/wowkeren

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More